به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با محوریت آسیب شناسی زنجیره ارزش شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسئولان استانی در سالن جلسات طبقه سوم اتاق بازرگانی یاسوج به ریاست استاندار استان برگزار شد که ظرفیت‌های استان به لحاظ شیلات و تولید تخم چشم‌زده مورد بحث قرار گرفت. دکتر صلاحی اردکانی ریاست مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج در این جلسه حضور داشتند.
سید احسان عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: شیلات استان وارد مرحله تازه ای از توسعه می شود.
معاون اقتصادی استانداری ابراز داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد با در اختیار داشتن ۱۰ درصد منابع آبی زمینه ساز توسعه همه جانبه در بخش شیلات در کشور است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۲۱۷ مزرعه پرورش ماهی در سطح استان فعال است، افزود: کهگیلویه وبویراحمد با یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت کشور برخوردار از ۶.۶ درصد مزارع فعال پرورش ماهی کشور می باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به اینکه سالانه ۲۲ هزار تن ماهی سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود، افزود: ۱۰ درصد ماهی مورد نیاز کشور در این استان تامین می شود و رتبه سوم تولید ماهیان سردآبی کشور پس از استان های لرستان و چهارمحال و بختیاری را در اختیار دارد.
وی با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش بخش شیلات گفت: ابتدایی ترین مراحل یعنی تامین مواد اولیه از تامین کنندگان تا مراحل انتهایی که ارائه خدمت و تحویل کالا و خدمات پس از فروش است در زنجیره ارزش شیلات پیش بینی شده است و داشتن زنجیره ارزش منجر به ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی بخش شیلات می‌شود.
دراین جلسه دکتر صلاحی اردکانی سخنان خود را به قرار زیر ایراد فرمودند:
اولین حلقه از زنجیره ارزش راهبردی شیلات در زمینه ماهیان سردآبی مربوط به بحث تولید بذر اولیه یعنی تخم چشم زده و بچه ماهی می باشد. با توجه به نیاز مزارع پرورش ماهی قزل آلا در استان به بیش از پنجاه میلیون قطعه بچه ماهی در سال، احداث مزارع جدید و احیا مراکز تکثیر راکد و تامین ماهیان مولد بهگزینی شده برای این مزارع بسیار ضروری می باشد. با اجرای طرح ملی اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا در مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج و دستیابی به دانش فنی تولید مولدین اصلاح نژاد شده، بخش زیادی از نیاز این مزارع برطرف شده و ضمن کاهش مخاطرات بهداشتی از جمله بروز بیماری های عفونی، وابستگی به واردات تخم چشم زده نیز کاهش می یابد.