به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج، نشست بررسی طرح جامع توسعه زنجیره تا مصرف ماهی قزل‌آلا در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن شماره 2 استانداری برگزار شد که ظرفیت‌های استان به لحاظ شیلات و تولید تخم چشم‌زده مورد بحث قرار گرفت و همچنین در خصوص ضرورت توسعه و تجهیز مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج گفت‌وگو شد. این جلسه با حضور دکتر عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، دکتر بهمنی و دکتر حافظیه، ریاست و معاونت پژوهش و فناوری موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور، دکتر معتمدی ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان، دکتر جعفری مجری طرح زنجیره ارزش راهبردی استان، دکتر صلاحی اردکانی ریاست مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج، مهندس رستمی مدیر شیلات استان و جمعی از کارشناسان حوزه شیلات استان برگزار شد.
در ابتدا دکتر جعفری گزارشی از وضعیت منابع مختلف استان و اهداف زنجیره ارزش راهبردی استان ارائه داد. در ادامه دکتر بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه شیلات اشاره کرد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد این ظرفیت را دارد که زنجیره تولید تا مصرف ماهی قزل‌آلا را توسعه و تکمیل کند. وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد 10 درصد آب‌های روان کشور را در اختیار دارد، افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد سالانه 22 هزار تن تولید ماهی قزل‌آلا دارد که این ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی و توسعه و تکمیل زنجیره تولید تا مصرف است. رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: در بحث پرورش ماهی 20 درصد تلفات به دلیل بیماری‌های مختلف رخ می‌دهد که این معمول و طبیعی است و به‌طورکلی در بحث پرورش ماهی 40 درصد ضایعات وجود دارد. استان کهگیلویه و بویراحمد 22 هزار تن تولید دارد و اگر 40 درصد ضایعات داشته باشیم و 10 درصد هم تلفات، 50 درصد تولیدات این استان ظرفیت قابل توجهی است که سرمایه‌گذاری انجام بگیرد. وی با اشاره به تحقیقات میدانی همکاران خود از بخش‌های مختلف استان، گفت: همکاران ما به این نتیجه رسیده‌اند که ظرفیت استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث شیلات بالا است و فقط درحوزه های بررسی شده از مناطق مورد مطالعه تولید 5 هزار تن ماهی قزل‌آلا، گرمابی و خاویاری وجود دارد. همچنین دکتر حافظیه معاون پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور در بحث شیلات و تولید تخم چشم‌زده، گفت: مرکز اصلاح‌نژاد یاسوج ظرفیت بالایی جهت تولید و تامین مولد قزل‌آلای مورد نیاز مراکز تکثیر کشور را دارد. وی گفت: 74 میلیارد تومان برای تکمیل، تجهیز و توسعه مرکز اصلاح نژاد یاسوج نیاز است.
سید علی معتمدی‌پور رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: هیچ استانی توان رقابت با ما در بحث تولید ماهیان سرد آبی را ندارد و این ظرفیتی که ما داریم در اختیار هیچ استانی نیست. وی افزود: با توجه به همین ظرفیت می‌توانیم توسعه زنجیره تولید تا مصرف ماهی قزل‌آلا را داشته باشیم. سدهای بزرگی در سطح استان احداث شده که اکثراً کاربری کشاورزی هم دارند، بحث پرورش ماهی در قفس را می‌توان داشته باشیم.
رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: ذخیرگاه‌های آبی استان از جمله سد چم‌شیر، سد مارون و... این قابلیت را به وجود آورده‌اند که پرورش ماهی در پشت سد را راه بیندازیم. بنابر این ما نیازمند توجه ویژه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی هستیم و یقیناً با حمایت همه جانبه و همدلی و وحدت در توسعه این زنجیره اثرگذار خواهد بود.

احسان عسکری معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: با وجود این ظرفیتی که در استان و در سطح ملی وجود دارد، می‌تواند سبب اقدامات تحول‌زای در سطح کشور شود. وی افزود: در بهره‌وری بودجه و برنامه کنار هم دیده می‌شود.