به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردابی شهید مطهری یاسوج جلسه وبیناری دفاعیه گزارش نهایی پروژه ارزيابي ميزان تجمع برخي فلزات سنگين در رسوبات بستر و عضله قزل آلاي رنگين کمان پرورشي حاشيه رودخانه بشاردر این مرکز برگزار گردید که چکیده این گزارش نهایی به شرح ذیل می باشد:
اهميت محصولات و فرآورده هاي آبزیان، به ويژه ماهيان در رژيم غذايي انسان روز به روز بارزتر مي شود. به موازات افزايش مصرف اين منابع، اطمينان از سلامت و بهداشت آن نيز از اهميت زيادي برخوردار است. معضل آلودگي منابع آبهای جاری به فلزات سنگين، ضرورت سنجش فلزات سنگین در ماهيانی که در چرخه غذايي به اکوسيستم انساني مي رسند، دو چندان نموده است. این تحقیق به منظور تعیین غلظت فلزات سنگین (سرب، جیوه و کادمیوم،) در رسوبات و ماهیان قزل آلای پرورشی در حاشیه رودخانه بشار در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شد. به منظور اندازه گیری میزان عناصر سنگین ذکر شده در رسوبات رودخانه در محدوده ورودی دو مزرعه پرورشي قزل آلاي رنگين كمان در منطقه سفلی رودخانه بشار و پایین دست شهر یاسوج و بافت عضله ماهیان پرورشی این دو مزرعه نمونه گیری شد. تعداد کل نمونه های رسوبات و عضله ماهی مزارع پرورش ماهی مورد نظر 64 نمونه ( 32 نمونه رسوب و 32 نمونه ماهی ) می باشد . پس از انتقال نمونه ها به آزمایشگاه و آماده سازی نمونه ها، از دستگاه جذب اتمی مطابق با روش استاندارد برای تعیین غلظت عناصر سنگین استفاده گردید. میانگین غلظت فلزات سنگین جیوه( متیل جیوه)، کادمیوم و سرب در عضله ماهیان مزارع حاشیه رودخانه بشار به ترتیب04/0±12/0، 0015/0±0041/0 و 01/0±08/0 میلی گرم در کیلوگرم می باشد.غلظت عناصر سنگین جیوه،کادمیوم و سرب در عضله ماهیان قزل الای پرورشی حاشیه رودخانه بشار کمتر از حد مجاز کلیه استاندارد جهانی مانند سازمان جهانی بهداشت (WHO)، وزارت کشاورزي- شيلات و غذاي انگلستانUK(MAFF) ، مديريت غذا و داروي آمريکا(FDA)، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و کمیسیون اروپا(EC) می باشد.
بنابراین بر اساس نتایج این بررسی، ماهیان پرورشی مزارع حاشیه رودخانه بشار در وضعیت کنونی جهت مصارف انسانی سالم و بدون آلودگی به فلزات سنگین جیوه، سرب و کادمیوم می باشد.